Sunday 20 February 2011

makanan ringan jepun



Nigirimeshi ( O-musubi)


Bebola nasi ini yang dikenali sebagai nigirimeshi, O-nigiri adalah snek yang sanagt popular di Jepun . Bebola ini disediakan dengan mengambil segenggam nasi yang telah dikukus , plum jeruk (Umeboshi) sedikit salmon masin (shinozake) atau inti lain yang diletakkan di tengah-tengah , dan membentuknya menjdai bentuk segi empat atau bulat . ini dilakukan dalam keadaan basah dan diletakkan sedikat garam , memberikan nasi itu agak masin . bebola ini biasanya dibungkus dalam sehelai rumpai laut yang telah dikeringkan yang dimanakan nori, dan dimakan bersama jeruk.

Pada masa lalu, nigimeshi dibungkus dalam kulit buluh dan dibawa untuk dimakan oleh orang yang akan membuat perjalanan . sekarang bebola ini biasanya di bawa di dalam bekas plastik. Walaupun nigimeshi delah dikormesilkan dan dibuat serta dijual di kedai-kedai makanan, pada asalnya nigimeshi adalah makanan yang paling biasa dan paling disukai untuk dibawa berkelah dan membuat perjalanan.



Ramen segera




Ramen adalah mi Cina yang diperkenalkan di Jepun oleh bekas anggota tentera yang pulang dari Negara China pada akhir Perang Dunia Kedua. Pada asalnya mi ini dimasak dalam sup tulang babi , tetapi cara memasaknya beransur berubah mengikut citarasa orang Jepun, dan digantikan mengan miso dan banyak perisa serta ramuan lain yang telah dicipta .


Apabila industry makanan segera mula berkembanh kira-kira 30 tahun dulu, ramen segera yang dikeringkan secara vacum telah mula dijual. Sekarang, ramen segera dijual secara meluas di Jepun dan Negara- Negara lain